Výroba na sklad, nepredajné zásoby, vysoká nekvalita: Píše sa rok 2020 a nie je to o socializme!

Blog vyšiel v Hlavných správach, ale tu ho môžem ilustrovať obrázkami, Ing.Peter Zajac-Vanka: 12.1.2020

Čo sa deje?

Je to o situácii v ekonomike, kam dospel globálny ekonomický „zázrak“ v rokoch 2019 a 2020. Doslova „svietiacim“ príkladom je výrobca lietadiel BOEING a jeho „hviezdy na globálnom trhu“  BOEING 737 MAX, ale sú aj iné „značky“ a výrobcovia. Napríklad továrne na automobily luxusného použitia. Furt nejaký problém… A my máme na Slovensku už štyri také…Málo sa ale vie, že aj fabriky na potravinársku produkciu zo sveta dovážanej k nám ( hydinové, bravčové, hovädzie mäso), fabriky na výrobu oceľových produktov, samotné oceliarstvo, fabriky na plastovú produkciu… aj keď, samozrejme, hitom 2019 je Boeing.

BOEING 737 MAX
„Hviezda predaja“ BOEING 737 MAX

Extrémizmus vo zvyšovaní efektivity: Snaha dosiahnúť efekt 0,00…v nákladoch za každú cenu, aj za cenu totálnej nekvality zakrývanej schopnosťou výmeny „kus za kus“ (to poznáme pri reklamáciách čohokoľvek dlho i u nás v predajných sieťach i renomovaných obchodných domoch. Pokazené? Dajte a netrápte sa – vymeníme). Ba zašlo to až tak ďaleko pri snahe o digitalitáciu služieb obchodu, že poskytované služby „sa zmluvne kontrahujú“ internetom, apkami, akákoľvek porucha sa rieši „digitálne“ bez nutnosti osobne overovať, podpisovať, preverovať: korporácie stanovia paušály v percente reklamácií a malé „prípady“ sa do toho zmestia finančným paušálom, takže sa ušetria pracovné kapacity živých ľudí – takto to dnes beží vo finančníctve, v poisťovníctve (riešenie škôd, riešenie úhrad z poistení života), bankové úverové operácie, atď…

Horšie je, ak to skončí, ako povedzme u Boeingu – katastrofou, pádom lietadla a smrťou všetkých čo boli na palube. Obete sa odškodnia, trosky sa pozametajú …a –život ide ozaj ďalej? Bez postihu? Bez zastavenia produkcie?

Teraz ich vyrábajú „na sklad“…
Najprv ich „nechali sedieť“…

Pretože toto s leteckými haváriami je veľmi, veľmi citlivá téma, dovolím si iba pripomenúť, že jediná havária nadzvukového lietadla Concorde  (britsko-francúzskeho leteckého konzorcia s desiatkami lietadiel na pravidelných linkách po svete) dňa 25.júla 2000 stačila na to, aby lietadlá Concorde viac nevzlietli a celá výroba i prevádzka sa zastavila. No áno, to bolo ešte za „rytierskych“ čias priemyslu, v roku 2000.

Boeingy môžu padať, môžu byť zostrelené, môžu mať poruchy, ale americká korporácia je „príliš veľká aby si dovolila skrachovať“ a tak beží výroba na sklad,  hľadajú sa predaje pre doteraz nepredajné zásoby (prečo si kúpili tie stroje v Kazachstane?). V 60-tych rokoch bol synonymom nekvality „japonský zapaľovač“ (nehorel a nehorel!), v 20-tych rokoch 21.storočia je to lietadlo, ktoré padá i keď by „nemalo dôvod“. Pripomenulo mi to starý vtip o kotúčovom toaletnom papieri za socializmu, že nikdy sa neroztrhol na mieste perforácie, preto „odborníci-vtipkári“ odporúčali konštruktérom lietadiel perforovať krídla bezpečných lietadiel podľa čs. patentu na WC-papier…  

…a tragédia, ktorá ho zničila…
Elegantný supersonický Concorde

Prečo sa to deje?

V situácii, keď je konkurencia prakticky zlikvidovaná a „konkurenti“ možno patria do tej istej finančnej globálnej korporácie (iba sa o tom nevie), všetky manažmenty firiem „idú v efektivite“ na ideálnu jedničku  a v stratách „na nula celá nula“. Finančný efekt je prvoradý. Už sa to nielenže nespája s hmotnou substanciou výroby, ono sa to už nespája ani s kvalitou a spokojnosťou zákazníka: zákazníka vie globálny trh uspokojiť „náhradou“ a „výmenou“ a „kompenzovaním“…takže „náááčo toľko emócií“…pri páde lietadla to ale akosi nesedí, však?

Výrobu na sklad sme kritizovali ešte v 2015

Diať sa to začalo dávno – pradávno:

Ale bolo to vtedy akoby „mimo nás…“

Pamätá si ešte niekto na príčiny choroby šialených kráv- BSE? Ano, prióny, ako dôsledok nekvalitne zdeštruovaného a prepracovaného materiálu na krmivo hovädzieho dobytka.  Mimochodom, vraj tými granulátmi kŕmili aj iné zvieratá – psov, mačky, ale aj hydinu…písal sa rok 1996 a v Británii horeli kopy mŕtvych kráv vonku po poliach, premiér musel presviedčať národ o neškodnosti konzumácie stejku, pretože ľudia zo strachu pred BSE prestali hovädzinu vôbec jesť. Český profesor Famfule, vedec, ktorý mi pomáhal pochopiť kvalitu výroby mäsokostnej múčky v kafilériách (tá technológia to bol môj exportný artikel v 80.rokoch) potvrdzoval: pod extrémne vysokým tlakom a  vysokými teplotami sa deštruuje všetko bioživočíšne tak, že sa substancia rozkladá a zanikajú „aj prióny“. Ale už od 1985 v UK a v 1996 vôbec sa dbalo na efektivitu produkcie a viem si predstaviť, ako pri výrobe mäsokostnej múčky manažéri dávali technológom príkaz šetriť – znižovať eneregetickú náročnosť (teda dávať nižšiu teplotu) a čas (teda čas deštruovania pod tlakom- prípadne znižovať tlak). Výsledkom bolo, že sa pôvodný materiál nerozložil a nepremenil stopercentne… A VZNIKLI PROBLÉMY. A tie sa sporadicky vyskytujú dodnes (Španielsko, Poľsko, Francúzsko 2008).

Dôsledky pre nás na Slovensku: MERCOSUR

Kto dnes zaručuje stopercentnú kvalitu a kontrolu čo i len u potravín? Nieto ešte v lietadlách či automobiloch? O lietadlách a autách, povedzme i očkovacích látkach ani nehovoriac…

Čo tie mäsá a potraviny, čo budeme dovážať onedlho, keď sa podpíše zmluva EÚ –MERCOSUR a národné parlamenty budú mať iba pár hodín na podpísanie(ratifikáciu) či odmietnutie zmluvy, ktorá „zaručí“  aj slobodný import mäsa z Brazílie a iných L.A. krajín na Slovensko?

Kto zaručí za kvalitu a kto skontroluje technologicky vo výrobe, čo je kvalita?

Ale: MERCOSUR zmluva s EÚ a iné nekvality u nás NEPREJDÚ!

Aj preto chcem do parlamentu SR – do Národnej rady Slovenskej republiky: chcem tomu zabrániť.

Ing.Peter Zajac-Vanka, 12.1.2020 https://blog.hlavnespravy.sk/16327/vyroba-na-sklad-nepredajne-zasoby-vysoka-nekvalita-pise-sa-rok-2020-a-nie-je-to-o-socializme/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *